Just A Story



Selamat tinggal 2018.
Monday, December 31, 2018 | 4:34 PM | 0 Words
Selamat tinggal 2018.
Tiga tahun yang banyak mengajar aku erti bersendirian, kesakitan, pengkhianatan, penindasan, penderitaan. Tidak hanya kesedihan yang berkunjung sepanjang tahun, juga bahagia. Tiga tahun yang cukup mematangkan aku, mendekatkan aku kepada Allah S.W.T., membenarkan sahabat setia di sisi.
Tahun-tahun yang menjadikan aku bukan diri aku. Parut dan luka yang cukup terkesan dalam jiwa. Namun, aku bersyukur. Asalku tidak dimusnah oleh kata dusta nista mulut sang durjana.

Mungkin ketika ini aku seperti biji benih yang diberi kesempatan untuk bercambah semula walaupun tercampak di tanah gersang. Allah penemanku, Allah mendengar setiap keluhan dan bisunya tutur bicaraku yang hanya dijelaskan oleh airmata yang tak mudah dikesat. Bagaikan parut yang tiada ubat.

Pantang rasa tercabar menipiskan iman lalu aku bertahan dengan harapan akan ada pelangi di suatu hari. Aku terlalu kuat dan tabah sehingga aku bisa berdiri dengan sendiri menghabiskan sisa-sisa bertahun walau aku tahu perjuangan aku sudah hampir di hujung persimpangan.

Tidak pernah terlintas sedikit pun rasa kekesalan, kerana bukan aku kejar pada gahnya nama atau beratus tahunnya dibina, ilmu bukan sekadar menggali hebatnya nama atau keluarannya. Kita bukan produk yang perlu bertanding hebat jenama, tapi intelektual dan kesungguhan dalam pekerjaan.

Aku manusia yang hidup seperti kelapa, walau tercampak jauh ke tengah lautan aku pasti akan separuh mati perjuangkan kehidupan. Aku cuma mahu berada di bawah lembayung keimanan, ketaqwaan dan mencari redha Tuhan. 

Aku lepaskan kerana petunjuk daripada Tuhan, 
Satu hari nanti pasti aku akan bangkit dengan kemenangan,
Membuat ibu dan ayah melempar lebarnya senyuman,
Kerana aku dijaga dengan berlandaskan amanah dari tuhan dan diberi sempurnanya didikan.

Selama setahun aku menjauh dari Dia,
Kerana aku sangka tiadanya kasih sayang untuk jahilnya hamba,
Namun silapku melebihi hamparan permaidani dunia,
Kasih sayangNya dan pintu rahmat dibuka untuk peluang kedua.

Aku ditampar dengan kegagalan,
Saat itu aku rebah mencari Tuhan,
Dalam keheningan langit petang airmata menghambur apa yang tersimpan,
Wajah senja menjadi saksi ucap keputusan.

Aku sedang berusaha bangkit dari kemusnahan,
Moga diiringi rahmat dari kasihnya tuhan,
Buat aku yang disuntik racun dan bisa penindasan,
Sedang melangkah mencari kekuatan dan kebahagiaan,
Agar bisa bangkit dari suram dan kelam terkuburnya impian.

Buat rakan dan taulan,
Bina semangat dan teruskan perjuangan,
Kerana rezeki Allah mungkin di tempat itu untuk kalian,
Selagi bumi berputar takkan putus rezeki dan berhentinya ujian,
Jadilah wira dan wirawati yang berjuang di medan peperangan,
Jangan mati sebelum ajal menyangkal iman.


Bingkisan suntikan semangat yang tak mampu aku hamparkan semua.

"Walau apa pun keputusan kau lepas ni, don't ever you dare to betray your own effort. Allah sees it, biarlah manusia menidakkan usaha kau. Allah dengan kau." - Cidah, 3 Oktober, 2018.

"Wan tak mampu nak cakap apa, sebab Wan tau Yum kuat. Sangat kuat sampai sanggup bertahan ke hari ni. Takkan Yum nak mengalah sekarang? Yum pikir bebetui." - Wan, 3 Oktober 2018.

"Selagi masih bertahan tu sebenarnya inspirasi Sya tentang Yum. Mula-mula Sya nak buat pasal kawan Sya dia sakit tapi tak jadi. Kawan Sya baca pun dia kata dia rasa deep meaning benda tu macam dia sendiri kat tempat tu. Sya nampak Yum sangat gigih lebih daripada Sya." -  Oktober, 2018.

"[gelak] kau biar betul Yum. Abang tak terkejut cuma rasa kelakar." - Abang Izz, Oktober, 2018.

" Kami tak terkejut pun, sebab kami dah cakap awal-awal. Just let go if kau rasa terbeban." - Sue and Teha, 21 Oktober, 2018.

"Tapi kau dah kuat gila di mata aku, macam-macam dah." - Amira, 29 Disember 2018.

"Takpelah Yum, rezeki mu mungkin di lain tempat." Wawa, 29 Disember 2018.

Rahmat Allah, anugerah sahabat terbaik. Semoga masih setia di sisi menemani tahun-tahun mendatang, walau mungkin perubahan aku lebih ketara, kerana kalian semua kekuatan aku. Terima kasih untuk nasihat dan dorongan. Semoga Allah curahkan rahmat dan kasih sayangNya tak terhingga pada kalian.




-Past- | -New-